آرمین امیر، زهرا ایروانی، ابراهیم حاجیانی بررسی تطبیقی هویت قومی در ایران و لبنان

مقاله حاضر با هدف بررسی تطبیقی هویت قومی در ایران و لبنان در میان دانشجویان دانشگاه های تهران و دانشگاه آمریکایی بیروت انجام شد.

– چکیده هویت قومی سطحی از هویت جمعی است که می تواند گروهی از افراد را که با یکدیگر اشتراکات جغرافیایی، زبانی، تاریخی، نژادی و مذهبی دارند ، را با هم همبسته و منسجم کند.

مقاله حاضر با هدف بررسی تطبیقی هویت قومی در ایران و لبنان در میان دانشجویان دانشگاه های تهران و دانشگاه آمریکایی بیروت انجام شد.

متغیر وابسته که به عنوان مسأله اصلی تحقیق در نظر گرفته شده است “ هویت قومی” دانشجویان است که با متغیرهای مستقلی همچون هویت ملی، جهانی شدن، فرهنگ تساهل و تسامح، جنس، سن، .

در ارتباط و مقایسه گذاشته شده است.

چارچوب نظری استفاده شده در این تحقیق، تلفیقی از نظریات مید، اسمیت، فینی و گیدنز است.

حجم نمونه آماری شامل ۸۰۰ نفر دانشجویان دانشگاه تهران و بیروت است که نمونه هر کشور۴۰۰ نفر از میان چهار قومیت عمده ایران (فارس، ترک، کرد و لر) و لبنان (شیعه، سنی، مسیحی مارونی و دروزی) به روش سهمیه ای انتخاب شدند.

روش تحقیق حاضر از نوع پیمایشی است و گردآوری داده ها به وسیله پرسشنامه انجام شده است.

در این بررسی برای تعیین روایی از اعتبار صوری و برای تعیین پایایی سؤال ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید.

نتایج آزمون های آماری نشان می دهد بین میزان هویت قومی دانشجویان ایرانی و لبنانی تفاوت وجود دارد: میزان هویت قومی دانشجویان لبنانی از دانشجویان ایرانی بیشتر است.

در بین دانشجویان ایرانی میزان هویت قومی دانشجویان کرد از دانشجویان سایر اقوام بالاتر است.

همچنین، در بین دانشجویان لبنانی هویت قومی دانشجویان شیعه و دروزی بالاتر از دانشجویان سایر اقوام است.

متغیرهای جهانی شدن و فرهنگ تساهل و تسامح دانشجویان ایرانی بر هویت قومی آنها تأثیر معناداری دارد.

هرچه جهانی شدن و تساهل و رواداری در بین دانشجویان ایرانی قوی تر باشد، میزان هویت قومی شان قوی تر است.

همچنین، هرچه میزان هویت ملی، جهانی شدن و فرهنگ تساهل و تسامح در بین دانشجویان لبنانی بیشتر باشد، میزان هویت قومی شان بیشتر خواهد بود.

کلیدواژه ها: هویت؛ هویت قومی؛ قومیت؛ هویت ملی؛ جهانی شدن؛ فرهنگ تساهل و تسامح نویسندگان: آرمین امیر: دانشجوی دکتری نظری فرهنگی دانشگاه تهران زهرا ایروانی: کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه پیام نور ابراهیم حاجیانی: دانشیار، گروه پژوهش های فرهنگی مرکز تحقیقات استراتژیک تهران فصلنامه جامعه شناسی کاربردی – دوره ۲۶، شماره ۲، تابستان ۱۳۹۴٫

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.

نظرات دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
کلید واژه ها: دانشجویان – دانشجویان ایرانی – هویت – دانشگاه – ایران – لبنان – ایران و لبنان – میزان – فرهنگ – ایرانی – تهران – جهانی – دانشگاه تهران – مرکز تحقیقات استراتژیک – آمریکایی – دانشگاه پیام نور – بیروت – فرهنگی – مرکز تحقیقات – جامعه – اقوام – مقاله – شیعه – پیام نور – کارشناس – کاربردی – انتخاب – تفاوت – آزمون – سهمیه

لینک منبع : http://www.ghatreh.com/news/nn38349447/%D8%A2%D8%B1%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1-%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85-%D8%AD%D8%A7%D8%AC%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AA%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D9%82%D9%88%D9%85%DB%8C

شما ممکن است این را هم بپسندید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال تصادفی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.