زهرا نامور، خدیجه امیری پریان کاربرد استعاره های مفهومی در تیترهای خبر ۳۰: ۲۰ شبکه دو سیما

هدف اصلی مقاله حاضر، مطالعه استعاره های مفهومی در تیترهای خبر ۲۰:۳۰ شبکه دو سیما در چهارچوب معناشناسی شناختی است.

– کاربرد استعاره های مفهومی در تیترهای خبر ۳۰: ۲۰ شبکه دو سیما هدف اصلی مقاله حاضر، مطالعه استعاره های مفهومی در تیترهای خبر ۲۰:۳۰ شبکه دو سیما در چهارچوب معناشناسی شناختی است.

چکیده هدف اصلی مقاله حاضر، مطالعه استعاره های مفهومی در تیترهای خبر ۲۰:۳۰ شبکه دو سیما در چهارچوب معناشناسی شناختی است.

در این رویکرد، استعاره یک فرایند شناختی عمده در نظام مفهومی زبان است که با استفاده از آن، مفاهیم انتزاعی بر اساس مفاهیم عینی تر درک می شوند.

از طرفی، کاربرد استعاره در تیتر خبر تلویزیونی، به عنوان اولین نقطه درگیری مخاطب با متن خبر، نوعی فرایند فعال ذهنی است که مقوله ای مهم در مطالعات زبان شناختی محسوب می شود.

در پژوهش حاضر تلاش شده است به این پرسش پاسخ داده شود که کاربرد جلوه های انواع استعاره های مفهومی در تیترهای این بخش خبری چگونه است.

برای این منظور تعداد ۶۷ نمونه از تیترهای خبر ۲۰:۳۰ در دی ماه ۱۳۹۴ به روش نمونه گیری هدفمند، انتخاب و با روش توصیفی ـ تحلیلی و براساس نظریه استعاره لیکاف و جانسون (۱۹۸۰) بررسی شده اند.

یافته ها نشان می دهد که استعاره های مطرح در نظریه یاد شده، با جلوه های مختلف در تیترهای خبری حضور دارند؛ ضمن اینکه برای هر سه نوع استعاره مفهومی ساختاری، هستی شناختی و جهتی نیز در تیترهای خبری نمونه های مناسبی یافت می شود که در این بین استعاره های هستی شناختی دارای بالاترین میزان وقوع هستند.

کلیدواژه ها: زبان شناسی شناختی؛ معناشناسی شناختی؛ استعاره مفهومی؛ تیترهای خبری؛ تلویزیون نویسندگان: زهرا نامور: دکترای زبان شناسی همگانی، استادیار دانشگاه پیام نور خدیجه امیری پریان: کارشناس ارشد زبان شناسی همگانی، دانشگاه پیام نور فصلنامه پژوهش های ارتباطی – دوره ۲۴، شماره ۸۹، بهار ۱۳۹۶٫

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.

نظرات دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
کلید واژه ها: شبکه دو سیما – مفهومی – شبکه دو – دانشگاه پیام نور – زبان – سیما – مقاله – شبکه – مطالعه – پیام – تلویزیون – پیام نور – منتشر – دانشگاه – خبرگزاری فارس – امیری – خبرگزاری – هایی – بالاترین – فارس – کارشناس – وب سایت – درگیری – انتخاب – انواع – فارسی – اولین – مخاطب – میزان – نشان

لینک منبع : http://www.ghatreh.com/news/nn38471890/%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B1-%D8%AE%D8%AF%DB%8C%D8%AC%D9%87-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%AA%DB%8C%D8%AA%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C

شما ممکن است این را هم بپسندید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال تصادفی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.